أكثر من5000 طالب
أكثر من 180 عضو هيئة تدريس
أكثر من8800 خریج
أكثر من480 طالب دولي
60 تخصص
7 قسم أكاديمي
دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد در مهر 1354 با پذيرش 30 دانشجو در رشته مهندسی برق و 30 دانشجو در رشته مهندسی مکانيک فعاليت خود را آغاز کرد ولی به دليل تأمين نشدن کادر آموزشی، رشته مهندسی برق تعطيل شد و دانشجويان اين رشته به ديگر دانشگاه‌ها منتقل شدند و پس از تأمين کادر آموزشی از سال 1358 بار ديگر فعاليت رشته مهندسی برق در رشته الکترونيک آغاز شد. به دنبال انقلاب فرهنگی در سال 1359 و با ادغام دانشکده مهندسی و دانشگاه کار و پيشه شاخه مشهد، تعداد اعضای هيئت‌علمی و دانشجويان آن به يکباره افزايش چشمگيری يافت. پيش از اين تاريخ، دانشکده مهندسی دانشگاه کار و پيشه، در سه رشته الکترونيک، الکتروتکنيک و راه و ساختمان فعاليت آموزشی داشت.
در سال 1368 گروه رايانه دانشکده علوم نيز به دانشکده مهندسی پيوست و در حال حاضر اين دانشکده از جمله دانشکده‌های معتبر مهندسی در سطح کشور است و با داشتن امکانات و تجهيزات کارگاهی، آزمايشگاهی و تحقيقاتی قابل‌ملاحظه، قطب قوی مهندسی در شرق کشور به حساب می‌آيد.
اینک پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از آغاز فعالیت دانشکده مهندسی، این دانشکده با زیربنایی حدود 48000 مترمربع فضای آموزشی، اداری، خدماتی، کارگاهی و سالن اجتماعات با بهره‌گیری از نزدیک به 190 عضو هیئت‌علمی مجرب (در مراتب علمی استاد، دانشیار و استادیار) به همراه کارمندان فهیم و دلسوز، به آموزش نزدیک به 6000 دانشجو (در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) در هفت گروه آموزشی و حدود 70 گرایش مي‌پردازد.

در برنامه ارتقای فرهنگی-دانشجویی دانشکده مهندسی، فعالیت ها در سه محور موضوع، مخاطب و مجریان توسعه پیدا خواهد کرد. به توصیه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نبایدگفت دخترمن،پسر من، جناح من، قبیله من. مخاطب فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تمام صددرصد اعضای خانواده بزرگ دانشکده مهندسی با گرایش ها، توانمندی ها و علایق مختلف است، چه آنها که بقول شهید بهشتی هم خون می‌دهند و هم خون دل می‌خورند و همواره پای انقلاب ایستاده اند و چه آنهایی که تنها برای بزنگاه ها مانند همدلی معیشت، مقابله با سیل و زلزله و کرونا همراه می‌شوند. از سوی دیگر اگرچه اسلام دینی فراگیر برای تمام شئون بشریت است و توجه به فعالیت های فرهنگی همواره مورد تایید امامین انقلاب بوده است و حتی در قوانین بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول راهبردی علم وفناوری کشور و نیز آیین نامه های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد این نگاه جامع مورد تاکید بوده است اما در عمل محقق نشده است. ارتقای فرهنگی نیازمند تحول جدی در دو محور همراهی و حمایت جدی اساتید، دانشجویان و مسئولین دانشکده و نیز توسعه مفهومی و اصلاح ساختاری است. راهبردهای و برنامه‌ها برای نیل به این اهداف در ادامه بیان می شود

الف) توسعه و ارتقاي کمي و کيفي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي

  • افزايش مشارکت همه اعضای دانشکده شامل مدیران، استادان، کارمندان و دانشجویان در سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي و اجراي فعاليت­هاي فرهنگي و اجتماعي
  • تنوع بخشي و فراگير نمودن برنامه‌هاي فرهنگي و اجتماعي
  • بهره‌گيري از قابليت­هاي فناوري­هاي نوين اطلاعاتي و ارتباطات
  • ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی
  • تشویق و تکریم اعضای اثربخش دانشکده، برگزاری هفته فرهنگی- اجتماعی در دانشکده، معرفی و تقدیر از دانشجویان، استادان و کارمندان شاخص فرهنگی و اجتماعی
  • پايش و سنجش اثربخشي فعاليت‌ها

ب) ترويج و تعميق ارزش‌هاي ديني، اخلاقي و انقلابي

  • ایجاد میزهای فرهنگی برای بهره­مندی از متخصصان مختلف در دانشکده‌های دیگر و نخبگان حوزوی
  • نوانديشي، نوآوري و تنوع بخشي به فعاليت‌هاي فرهنگی و بسط فضاي معنوي، اخلاقي و ديني
  • تبيين، ترويج و نهادينه کردن فرهنگ و معارف قرآني و ارزش‌ها و آرمان­های انقلاب اسلامي
  • ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی

ج) بسط فضاي اعتماد، اميد، نشاط و پويايي

  • زمينه‌‌سازي براي رشد سياسي و اجتماعي دانشجويان
  • ارتقاي سطح مشارکت فعالان دانشجويي در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و هنري
  • تقويت روحيه خودباوري و مسئوليت­پذيري اجتماعي و عزت ملی
  • ترویج و تعميق عقلانيت، آزادانديشي، گفت‌وگو، مدارا، انتقاد سازنده و مطالبه­گری
  • هم‌افزایی اجتماعی با ترویج گفت‌وگو، مدارا و افزایش مشارکت در امر به‌معروف و نهی از منکر

د) زمینه سازی و تفویت مشارکت دانشجویان در فعالیت­های فرهنگي و اجتماعي

  • حضور دانشجویان در شورای فرهنگی دانشکده و کارگروه­های آن در کنار استادان
  • ایجاد هیأت اندیشه­ورز و مشارکت دانشجویان و استادان در برنامه­ریزی‌های مختلف دانشکده درکنار مدیران
  • توجه به مسائل جاری دانشجویان اعم از آموزشی، پژوهشی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی با نگاه فرهنگی و اجتماعی
  • حمایت و پشتیبانی از فعالیت­های صنفی، علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان

ه) زمینه ­سازی و تقویت مشارکت استادان در فعالیت­ های فرهنگي و دانشجویی

  • اصلاح آیین­نامه­های ارزیابی استادان برای کاهش الزامات آموزشی و پژوهشی ایشان و ایجاد فراغت برای فعالیت های داوطلبانه فرهنگی- دانشجویی
  • امکان جایگزینی فعالیت­های فرهنگی- دانشجویی با فعالیت­های آموزشی و پژوهشی در ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی
  • توسعه فعالیت­های فرهنگی با نگاه جامع و فراگیر در آیین­نامه ارتقای اعضای هیات علمی، در دو حوزه تاثیرپذیری و تاثیرگذاری فرهنگی-اجتماعی
  • تعریف دقیق مصادیق و معیارهای ارزیابی هیات علمی شاخص فرهنگی در آیین­نامه ارتقا، از جمله شهرت یافتن به عنوان چهره مطرح فرهنگی، ایفای نقش موثر در کارهای فرهنگی تربیتی و اتصاف به ملکات اخلاقی

Featuring-A

التقويم التعليمي

Featuring-C

الاقسام والتخصصات

Featuring-B

المراکز البحوث

Featuring-D

المؤتمرات