در برنامه ارتقای فرهنگی-دانشجویی دانشکده مهندسی، فعالیت ها در سه محور موضوع، مخاطب و مجریان توسعه پیدا خواهد کرد. به توصیه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی نبایدگفت دخترمن،پسر من، جناح من، قبیله من. مخاطب فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تمام صددرصد اعضای خانواده بزرگ دانشکده مهندسی با گرایش ها، توانمندی ها و علایق مختلف است، چه آنها که بقول شهید بهشتی هم خون میدهند و هم خون دل میخورند و همواره پای انقلاب ایستاده اند و چه آنهایی که تنها برای بزنگاه ها مانند همدلی معیشت، مقابله با سیل و زلزله و کرونا همراه میشوند. از سوی دیگر اگرچه اسلام دینی فراگیر برای تمام شئون بشریت است و توجه به فعالیت های فرهنگی همواره مورد تایید امامین انقلاب بوده است و حتی در قوانین بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند تحول راهبردی علم وفناوری کشور و نیز آیین نامه های فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد این نگاه جامع مورد تاکید بوده است اما در عمل محقق نشده است. ارتقای فرهنگی نیازمند تحول جدی در دو محور همراهی و حمایت جدی اساتید، دانشجویان و مسئولین دانشکده و نیز توسعه مفهومی و اصلاح ساختاری است. راهبردهای و برنامهها برای نیل به این اهداف در ادامه بیان می شود
الف) توسعه و ارتقاي کمي و کيفي فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي
- افزايش مشارکت همه اعضای دانشکده شامل مدیران، استادان، کارمندان و دانشجویان در سياستگذاري، برنامهريزي و اجراي فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي
- تنوع بخشي و فراگير نمودن برنامههاي فرهنگي و اجتماعي
- بهرهگيري از قابليتهاي فناوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطات
- ایجاد زیرساخت های مناسب برای توسعه فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی
- تشویق و تکریم اعضای اثربخش دانشکده، برگزاری هفته فرهنگی- اجتماعی در دانشکده، معرفی و تقدیر از دانشجویان، استادان و کارمندان شاخص فرهنگی و اجتماعی
- پايش و سنجش اثربخشي فعاليتها
ب) ترويج و تعميق ارزشهاي ديني، اخلاقي و انقلابي
- ایجاد میزهای فرهنگی برای بهرهمندی از متخصصان مختلف در دانشکدههای دیگر و نخبگان حوزوی
- نوانديشي، نوآوري و تنوع بخشي به فعاليتهاي فرهنگی و بسط فضاي معنوي، اخلاقي و ديني
- تبيين، ترويج و نهادينه کردن فرهنگ و معارف قرآني و ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامي
- ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی
ج) بسط فضاي اعتماد، اميد، نشاط و پويايي
- زمينهسازي براي رشد سياسي و اجتماعي دانشجويان
- ارتقاي سطح مشارکت فعالان دانشجويي در حوزههاي فرهنگي، اجتماعي و هنري
- تقويت روحيه خودباوري و مسئوليتپذيري اجتماعي و عزت ملی
- ترویج و تعميق عقلانيت، آزادانديشي، گفتوگو، مدارا، انتقاد سازنده و مطالبهگری
- همافزایی اجتماعی با ترویج گفتوگو، مدارا و افزایش مشارکت در امر بهمعروف و نهی از منکر
د) زمینه سازی و تفویت مشارکت دانشجویان در فعالیتهای فرهنگي و اجتماعي
- حضور دانشجویان در شورای فرهنگی دانشکده و کارگروههای آن در کنار استادان
- ایجاد هیأت اندیشهورز و مشارکت دانشجویان و استادان در برنامهریزیهای مختلف دانشکده درکنار مدیران
- توجه به مسائل جاری دانشجویان اعم از آموزشی، پژوهشی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی با نگاه فرهنگی و اجتماعی
- حمایت و پشتیبانی از فعالیتهای صنفی، علمی، فرهنگی و اجتماعی دانشجویان
ه) زمینه سازی و تقویت مشارکت استادان در فعالیت های فرهنگي و دانشجویی
- اصلاح آییننامههای ارزیابی استادان برای کاهش الزامات آموزشی و پژوهشی ایشان و ایجاد فراغت برای فعالیت های داوطلبانه فرهنگی- دانشجویی
- امکان جایگزینی فعالیتهای فرهنگی- دانشجویی با فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی
- توسعه فعالیتهای فرهنگی با نگاه جامع و فراگیر در آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی، در دو حوزه تاثیرپذیری و تاثیرگذاری فرهنگی-اجتماعی
- تعریف دقیق مصادیق و معیارهای ارزیابی هیات علمی شاخص فرهنگی در آییننامه ارتقا، از جمله شهرت یافتن به عنوان چهره مطرح فرهنگی، ایفای نقش موثر در کارهای فرهنگی تربیتی و اتصاف به ملکات اخلاقی