عنوان سخنراني: از سيستمهاي هوشمند ايمني خودرو تا خودرو بدون راننده

سخنران: سركار خانم مهندس تكتم باقري، كارشناسي ارشد مخابرات دانشگاه صنعتي چالمرز سوئد و مهندس پردازش سيگنال و طراح رادار در شركت ولوو

تاریخ برگزاری: 1395/12/25

چكيده:

 در اين سمينار ابتدا به بررسي سيستمهاي هوشمند ايمني خودرو (Advanced Driver Assisstance Systems) و سپس موضوع خودرو بدون راننده (Autonomous Drive) مي پردازيم.

سيسستمهاي هوشمند ايمني خودرو كه براي كمك و پشتيباني به راننده به منظور كاهش اشتباهات انساني و جلوگيري از تصادف طراحي مي شوند از نظر كاربرد به سطوح مختلف طبقه بندي مي گردند. سيستمهايي كه به راننده اطلاعات جاده از قبيل علائم و سرعت مجاز را مي دهند (Driver Support Systems) ، يا به راننده اخطار نزديك شدن به خطوط جاده و يا نزديك شدن به خودرو مقابل مي دهند و يا مي توانند فراتر رفته و كنترل اتوماتيك ترمز و فرمان رو در حالتهاي پيش بيني شده بر عهده بگيرند و به اين صورت در رانندگي دخالت مي كنند.

در اين سمينار به بررسي تفصيلي اجزاي اين سيستمها پرداخته كه عموما عبارتند از: سنسورها(sensing/perception) نظير رادار، سيستمهاي پردازش سيگنال و بينايي ماشيني و رادار ليزري ، تصميم گيري و كنترل مركزي (decision & control)و فعال نمودن سيستمهاي عملگر داخلي خودرو بر اساس عملكرد مورد نظر. در ادامه نمونه هايي نظير AEB, ACC, LDW, Blind spot system كه در خودروهاي اروپايي استفاده مي شود مطرح مي گردد. 

در اين زمينه همچنين پردازشگرهاي محاسباتي GPU براي پردازشهاي سرعت بالا و موازي مورد توجه قرار مي گيرد.

در موضوع خودرو بدون راننده، ابتدا به driving policy پرداخته مي شود كه در واقع بر اساس اطلاعات مربوط به ساير خودروها، قوانين رانندگي و شرايط جاده تصميم گيري و برنامه ريزي مي كند. در اين زمينه مباحثي نظير localization/mapping ،connectivity و يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي مطرح ميشود كه به بررسي و جايگاه انها مي پردازيم. همچنين آخرين وضعيت پيشگامان اين صنعت نظير گوگل ، تسلا و ولوو كه محصولات خود را وارد بازار كردند ارائه مي شود.

در ادامه به بررسي برخي چالشها و سوالات مطرح در زمينه خودرو بدون راننده مي پردازيم. يكي از چالشها به عنوان مثال روش تست و ارزيابي ايمني خودرو بدون راننده مي باشد. ديگر چالش ابعاد اخلاقي ، اجتماعي و اقتصادي اين موضوع در آينده مطرح مي شود.

در اخر به اهميت ايمني خودرو براي كاهش تصادفات در ايران مي پردازيم و فرصتهاي صنعتي و آكادميك اين موضوع را در ايران بررسي مي كنيم.

 

فایل صوتی سخنرانی: icon-9

 

Featuring-A

تقویم آموزشی دانشکده

Featuring-C

گروه‌های آموزشی / رشته‌ها

Featuring-B

مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌ها

Featuring-D

گروه داده پرداز دانشگاه فردوسی مشهد

بیش از5000 دانشجو
بیش از 180 عضو هیات علمی
بیش از 22000 فارغ‌التحصیل
بیش از300 دانشجوی بین‌المللی
60 رشته/مقطع تحصیلی
7 گروه آموزشی